• Få et tilbud
  • Idag har Waterlogic på verdensbasis sparet planeten for engangs-plastflasker

    Betydningen af ​​at være glad på arbejde

    Sendt af ,
    Betydningen af ​​at være glad på arbejde

    Det er en fornøjelse for de ansatte hos Waterlogic at komme på arbejde. Mange af os har fundet glæden i de daglige aktiviteter, såsom en hurtig snak over morgenkaffen, hvor vi deler de seneste mål og opgaver, eller når vi bliver opdaterede af vores kolleger på den anden side af Atlanten. Vi har observeret, at arbejdskulturen ved Waterlogic, som indebærer motivation og støtte af vores kolleger, har positivt påvirket moralen og præstationen som hold.

    Betyder dette, at et glad individ er en mere produktiv medarbejder?

    Nylige undersøgelser har vist, at mennesker, som er engagerede i deres arbejde og er glade for at samarbejde med deres kolleger, sætter en større ære i at arbejde hårdere og smartere på den aktuelle opgave. Når man kender til dette faktum, så er det skræmmende at vide, hvor mange mennesker, som ikke er glade for deres arbejde. En undersøgelse fra 2017 viste, at kun 30 % af arbejdskraften i USA var intellektuelt og følelsesmæssigt forbundet til deres arbejde. Denne undersøgelse viste også, at mængden af utilfredse medarbejdere har været stabilt de sidste mange år og ikke hænger sammen med økonomiske høj- og lavpunkter.

    Videnskaben viser, i form af neurologiske sammenhænge, at forbindelsen mellem vores følelser og tanker kan påvirke vores dagligdags handlinger og energi. Hvis nogen har overvejende negative følelser en given dag, vil han eller hun have sværere ved at fokusere – og eftersom vores følelser kan påvirke vores evne til at tænke klart, vil det også påvirke vores evne til at tage beslutninger. Vrede, stress og frustration er ikke opmuntrende eller produktive følelser. De fordrer tristhed, som medfører en følelse af ligegyldighed i forhold til den forestående opgave. Harvard Business Review fandt, at dem som tillader de negative følelser at skubbe de positive væk, vil også påvirke menneskerne omkring dem. Glade ansatte tager op mod 66 % færre sygedage end utilfredse ansatte, og derfor er det meget tydeligt, at vores følelser spiller en stor rolle i vores liv – både i den personlige og professionelle sfære.

    Emosionel intelligens - En livslang investering

    Det er også vigtigt at huske på, at positive følelser også kan påvirke os, hvis de er for kraftige. Undersøgelser har vist, at et overskud af glæde kan påvirke folks innovative evne og gøre dem mindre kreative og mere villige til at deltage i skadelig adfærd.

    Teleos Leadership Institute har undersøgt flere organisationer i verden og har fundet klare tendenser ift. hvordan mennesker beskriver deres ønsker og behov på arbejdspladsen. Teleos undersøgelsen viste, at mennesker ønsker tre ting:

    • Der skal være gensidig respekt, tillid og opbakning på arbejdspladsen for at give mental ro.
    • Motivation i form af et formål, hvilket gør den enkelte i stand til at blive set og anerkendt i det større billede.
    • Viden om, hvad der vil ske i fremtiden og, hvordan det vil påvirke ens liv. Undersøgelser foretaget af Richard Boyatziz viser, at mennesker er gladere og mere engagerede, hvis der er en sammenhæng mellem en persons og arbejdspladsens vision.

    Jobtilfredshed og vær glad på arbejde

    Tilfredshed på jobbet har flere fordele. Det kan forøge arbejdsmoralen, forbedre teamwork, vidensdeling og facilitere en åben kommunikation.

    Der er ingen tvivl om, at tilfredshed på arbejdspladsen spiller en stor rolle i hver enkelt ansats generelle tilfredshed. Men, det er både medarbejderen og arbejdsgiverens ansvar at skabe trivsel på arbejdet. En glad medarbejder er mere optimistisk og arbejder mere effektivt, hvilket skaber en positiv og produktiv atmosfære i organisationen.