• Rekvirer et tilbud

      +45 70 23 80 55

  • Symptomer på dehydrering og hvad du kan gøre ved det

    Sendt af ,
    Symptomer på dehydrering og hvad du kan gøre ved det

    Uanset om det er på et lager, på vejen, på et kontor eller endda derhjemme, så bruger vi mere end 30% af vores dag på at arbejde. Telefonopkald, møder, deadlines og alle de daglige gøremål; vi har alle sammen travlt, og nogle gange kan tiden flyve fra os uden at vi når det hele, inklusiv det der er vigtigt for vores eget helbred.

    Vores kroppe består af helt op til 60% vand, og dagen igennem bliver vores væskebestand mindre af mange årsager. Det kan være på grund af varmt vejr, fysisk aktivitet og genetisk sammensætning, endda gemmen damp, der kommer ud med vores åndedræt. Derfor har vores kroppe hele tiden brug for at blive fyldt på med nyt vand.

    Især i sommermånederne må vi huske at drikke nok, så kroppen kan holde sig kørende gennem alle dagens aktiviteter. Hvis ikke vi drikker nok vand, kommer vores krop ud af balance, og vi bliver dehydrerede.

    Ifølge WebMD så ”opstår tilstanden af dehydrering når tabet af kropsvæsker – hovedsageligt vand – overstiger den mængde, der indtages.” Der er mange grunde til at kroppen kan blive dehydreret, men en af de hyppigste årsag er, at man ikke drikker nok vand.

    Hos Waterlogic er dehydrering ikke noget vi tager let på. Her er nogle tegn på dehydrering, du bør holde øje med.

    Almindelige symptomer på moderat dehydrering

    Dårlig ånde – Som det fremgår af Netdoktor, så er der en ”antibakteriel effekt i spyt”. Men når kroppen bliver dehydreret, stopper spytproduktionen, og den dårlige ånde får lov til at udvikle sig.

    Manglende energi – Ifølge Helsebixen, ”dræner dehydrering din krop for energi, og den manglende væske vil føre dig til træthed, og du vil føle dig uoplagt.” Det sker fordi dehydrering sløver blodcirkulationen ned. Dine muskler får så mindre ilt, og de bliver trætte.

    Tørst – Følelsen af at være tørstig er din krops måde at fortælle dig, at den mangler væske. Men faktisk skal du ikke vente med at drikke til du bliver tørstig, der er kroppen allerede mildt dehydreret. Du slipper af med tørsten ved at drikke med jævne mellemrum dagen igennem. På den måde kan du også undgå de andre symptomer på dehydrering.

    Hovedpine – Hjernen er omringet af væskelommer, der holder den sikkert på plads. Men når væsken forsvinder fra lommerne på grund af dehydrering, kan hjernen støde ind mod kraniet og medføre hovedpine.

    Reduceret væskeudskillelse – Hvad end du ikke er i stand til at svede, mangler tårer når du græder, eller ikke har været på toilettet hele dagen – så er manglende væskeudskillelse også et tegn på dehydrering.

    Vær opmærksom på kroppens behov

    Vi lever i en travl tid hvor alting skal gå hurtigt, og derfor kan vi overse kroppens signaler og glemme at få væske nok. Vi må lære at lytte til vores egen krop og hvad den har brug for. Her er to hurtige tests du kan udføre på dig selv:

    Tjek farven på din urin

    Urin med en mørk farve kan være på grund af dehydrering (eller en anden medicinsk årsag), men helt klar urin er heller ikke nødvendigvis en god ting. Se grafikken fra Cleveland Clinic, og find ud af hvad farven på din urin siger om dit helbred, samt hvilke farver der er tegn på en sund væskebalance.

    Test din hud

    Som beskrevet på Aktiv Træning, kan du klemme sammen om huden på din håndryg med din tommel- og pegefinger. Træk huden så langt op, som du kan, og giv slip. Hvis huden ikke omgående falder på plads igen, er det et tegn at din krop har brug for noget mere vand.

    Hvis du oplever at blive dehydreret i løbet af dagen, er det en god ide altid at have en vandflaske med dig – især når du er på arbejde. Drik vand hele dagen igennem, ikke kun når du er tørstig. Og husk, jo mere du sveder (på grund af varmt vejr eller fysisk aktivitet), desto mere vand skal din krop have fyldt på.