• Rekvirer et tilbud

      +45 70 23 80 55

  • Sluk tørsten i vand

    Sendt af ,
    Sluk tørsten i vand

    Du har brug for væske

    Vand er meget vigtigt for, at din krop kan fungere, det er derfor vigtigt at få fyldt væske på kroppen i løbet af dagen. Din krop består af 50 – 60 procent vand. Kroppen afgiver i løbet af en dag væske både fra huden (sved), lungerne og blæren (urin). Du skal derfor sørge for at få fyldt op med væske igen for ikke at dehydrere.

    Vand

    Det bedste du kan gøre for at få den væske, som din krop har brug for, er at drikke vand – og helst flere gange om dagen. Vand slukker tørsten og tilfører væske til kroppen uden at tilføre kalorier fra sukker, alkohol eller fedt. Derfor kan du drikke vand uden at tænke på om, det er usundt eller feder.

    Dehydrering

    Det første tegn på væskemangel er tørst, træthed, hovedpine, kvalme og forhøjet temperatur, hvis du ikke sørger for at få væske, kan du risikere at blive svimmel og i slemme tilfælde besvime. I værste tilfælde kan det være livstruende. Tilstrækkelig med væske dagen igennem kan spare både børn og voksne for ubehageligheder som hovedpine, koncentrationsvanskeligheder og svimmelhed. Kroppen tåler en hvis grad af udtørring, men allerede hvis du mister væske svarende til 1- 5 procent af din kropsvægt, begynder kroppen at udvise tegn på dehydrering og et tab på omkring en liter er nok til at nedsætte din præstationsevne.

    I Danmark er vi så heldige, at vi kan drikke vandet direkte fra vandhanen. Vandet fra hanen indeholder samtidig mineralerne kalcium, jod og magnesium. 1 – 1½ liter væske i døgnet er normalt nok, når man befinder sig i Danmark. Men det er vigtigt at sørge for at få mere væske, hvis du sveder, enten på grund af varme eller fysisk aktivitet, eller hvis du har diaré eller kaster op. Det er en rigtig god ide altid at have koldt vand i køleskabet til at slukke tørsten med. Du kan eventuelt tilsætte lidt smag ved for eksempel at putte citron, mynte elle lime i vandet. Selvom vand er sundt er der ikke nogen grund til at tvinge sig selv til at indtage mere end 1- 1½ liter i døgnet.

    Mælk, sodavand og saft

    Du kan dække op til en halv liter af dit daglige væskebehov med mager mælk. Det er en anden sag med søde drikke som for eksempel saftevand, sodavand, cider og iste, som indeholder store mængder af sukker, som ikke er godt for dig. I en halv liter er der helt op til 50 gram sukker, hvilket svarer til 24 sukkerknalder. Hvid du drikker meget af de søde drikke er der større chance for at blive overvægtig. Sukkeret giver også stor risiko for at få huller i tænderne. Sukkerfri sodavand er ikke meget bedre for tænderne end almindeligt sodavand, fordi syren i sodavand også er dårligt for tænderne.

    Kaffe og te

    Det er ikke en god ide at skifte sit daglige væskeindtag ud med kaffe eller te, men du kan drikke op til en halv liter kaffe eller te om dagen ved siden af det øvrige væskeindtag. Kaffe og te er vanddrivende og tæller derfor ikke med i de daglige 1 – 1½ liter væske. Derudover indeholder både kaffe og te koffein, som kan være årsag til hovedpine, rystelser eller søvnbesvær, hvis du indtager store mængder.

    Alkohol

    Drikke med alkohol i tæller heller ikke med i det daglige væskeindtag. Sundhedsstyrelsen anbefaler at kvinder maks. drikker 7 genstande om uge og mænd maks. 14. Ingen bør drikke mere end 5 genstande på én gang.