Af Mark Taylor, Group CCO, Waterlogic
Sidste år optog COVID-19-pandemien, ikke underligt, hele vores bevidsthed. Grundet den umiddelbare trussel fra COVID-19 og behovet for at holde sig beskyttet, gik mange mennesker tilbage til at benytte engangsplast. Nogle typer, såsom engangs-PPE, er forståeligt nok forblevet i brug, andre er mere bekymrende. Som eksempel afviste caféer at tage imod genanvendelige kopper, og mange gled derfor tilbage i de gamle vaner. Dette har for nyligt ændret sig, efter at flere end 100 fagfolk inden for sundhedssektoren internt har erklæret genanvendelige produkter for sikre og bekræftet, at de ikke øger risikoen for smitte, så længe de desinficeres. Der vil dog stadig gå noget tid, før forbrugerne går tilbage til at bruge deres genanvendelige kopper og flasker – hvorfor det er vigtigt at tilbyde sikre hydreringsløsninger, der ikke er til skade for miljøet.
Det anslås, at der alene i Storbritannien bruges 7,7 mia. plastikvandflasker om året, så det vil være en katastrofe, hvis vi bare vender ryggen til genanvendelige alternativer. Det anslås, at mængden af plast i vores oceaner i 2050 vil overstige mængden af fisk, og at vores lossepladser vil indeholde 12 mia. ton plast, der vil være mere end 400 år om at blive nedbrudt.
Det er ikke kun bortskaffelsen, der vækker bekymring: Engangsplast er et problem, fra det øjeblik det fremstilles. For at kunne fremstille engangsplast kræves en udvinding af råolie, der senere raffineres, kemisk fremstilling til at omdanne olien til plastik og formgive det samt afskibning og levering til salgsstedet. Hvert skridt i processen skader miljøet – og det er før, vi begynder at tænke på konsekvenserne af manglende genbrug. Storbritannien alene er ansvarlig for at generere 1,2 megaton plastikaffald hvert år – men hvordan kan vi få andre til at genoverveje deres forbrug af engangsplast og vælge grønnere alternativer?
Virksomheder har
en fantastisk mulighed for at føre an i forandringen og motivere deres
medarbejdere til at være mere bæredygtige, uanset om det er ved at koble
vandautomater på vandforsyningen, der giver folk mulighed for at fylde deres
egne genbrugelige flasker, undervise på arbejdspladsen, om hvordan man kan
bidrage til en grønnere fremtid, eller ved at bruge deres position som ledere
til at opfordre klienter og kunder til at være bevidste om deres valg og
konsekvenserne af disse.
Selv om organisationer kan og bør lede vejen i kampen for bæredygtighed, har vi som individer et stort ansvar for at bidrage til at redde planten og være mere bevidste i vores handlinger.
Skab handling og varig forandring
Et sted, hvor forandring kan skabes, er gennem viden. Uanset om vi taler om den almene befolkning, medarbejdere, forbrugere eller leverandører, er det muligt at videreuddanne folk om det alarmerende omfang af brug af plastik, og hvad det kan have af betydning for vores klodes fremtid. Denne oplysning kan føres ud til alternativer til engangsplast, såsom genbrugelige flasker, opfyldningsstationer og apps, der viser den nærmeste opfyldningsstation. Virksomheder har en unik mulighed for at bidrage til at vedligeholde og vinde momentum ved at dele viden til et større publikum. Dette kan være gennem intern og ekstern kommunikation, kampagner eller ændringer i politikker, for at nævne et par eksempler.
Som del af en fælles indsats for at motivere folk til at optage en miljøvenlig levevis, blev Freefill-initiativet lanceret i begyndelsen af 2020 med installation af stationer til opfyldning af drikkeflasker på offentlige områder samt formidling og fremme af genanvendelige flasker. Som en del af initiativet blev vandautomater opstillet på flere forskellige offentlige steder, herunder togstationer som London Euston, i Boots Wellness Centre omkring i landet, supermarkederne Co-op og Londis mini mv. Disse vandautomater tilbyder samfundet en mere miljørigtig løsning til drikkevand.
Kigger vi fremad, har vi alle pligt til at prioritere klimaforandringerne – gør vi ikke dette, vil resultatet være katastrofalt. Ved at indføre positive forandringer så mange steder som muligt, gør virksomhederne ikke kun det rigtige – de viser også, at de er fremtidsorienteret, og at de går op i miljøet og planetens fremtid – noget, som forbrugere, medarbejdere og interessenter vil være på udkig efter mere end nogensinde før.
Mere om bæredygtig hydrering
Hvorfor det er tid for virksomheder og organisationer at byde velkommen til en ny og mere miljøvenlig fremtid. Læs vores hvidbog nu.