• Rekvirer et tilbud

      +45 70 23 80 55

  • Fem råd til en gladere arbejdsplads

    Sendt af ,
    Fem råd til en gladere arbejdsplads

    Flere år i Danmark har vi kunnet prale af at være verdens lykkeligste folkefærd. Men på trods af denne kåring oplever mange danskere at være ramt af stress, depression, sygdom og ensomhed. Når det kommer til arbejdsmarkedet skal man heller ikke lede langt for at finde medarbejdere, som ikke trives. Forskning har vist at gladere medarbejdere gør en større indsats på arbejdet. Glade mennesker er simpelt hen bare mere produktive.

    hvordan skaber vi en gladere arbejdsplads? Alle arbejdspladser er forskellige, og derfor vil det også variere, hvordan man kan gøre arbejdspladsen til at gladere sted. At få en sundere og gladere arbejdsplads er ikke noget der kan præsteres på én dag, men processen kan starte i dag.

    Her får du en liste med fem råd, der kan gøre din arbejdsplads gladere og dermed gøre medarbejderne mere produktive.

    1. Byg relationer på arbejdet

    Mange er forsigtige når det kommer til at bygge relationer på arbejdet. En indlysende grund er, at hvis venskabet går i vasken, bliver det akavet at arbejde sammen med personen efterfølgende. Måske synes du ikke at dit arbejdsliv og privatliv skal blandes sammen, men det er muligt at skabe venskaber på arbejdet uden at det skal have for stor indflydelse på dit privatliv. Faktisk kan det at have relationer på arbejdet forbedre din ydeevne.

    Mennesket er som bekendt ikke skabt til at være alene – vi har brug for relationer for at overleve. Det gør os gladere og mere afslappede. Vi finder lykken ved at være forbundet med andre mennesker. Hvis du åbner dig op og begynder at bygge relationer på dit arbejde, vil det øge din glæde og velvære på arbejdet betydeligt. Denne form for menneskelig interaktion kan ikke blot øge din produktivitet, men hjælper dig også med at vokse som menneske. Måske du endda kan finde din fremtidige bedste ven eller partner på arbejdet!

    Råd: Prøv som minimum at bruge 15 minutter hver dag på at interagere med nye personer. Det vil ikke kun opmuntre dig til at have kontakt med andre, men også opfordre andre til at have kontakt med dig!

    Hold dig hydreret

    2. Hold dig hydreret

    Mange af os bliver så optaget foran vores computere eller midt i alle de små gøremål på jobbet at vi glemmer at tage vare på vores helbred. Det er vigtigt at holde sig hydreret, og hvis ikke du drikker nok vand kan det have en betydelig indflydelse på din ydeevne. Du bliver lettere irriteret og sløj i arbejdstiden, hvis du drikker for lidt vand.

    Undersøgelser har vist at dehydrering kan påvirke dit humør, føre til angst og bidrage til stress. Så hold dig gladere ved at forblive hydreret.

    Råd: Tag din egen vandflaske med på arbejdet, og fyld den op hver gang den bliver tom. Du kan gøre vandet mere spændende ved at tilføje nogle frugtstykker. Medbring en beholder med agurk, vandmelon eller appelsinstykker, som du kan putte i vandet, men også spise af løbende, da de har et højt vandindhold. Hvis du har svært ved at huske det, så lav en påmindelse på din telefon.

    Mangler du et sted at fylde din vandflaske med rent og koldt drikkevand? Se nærmere på vores udvalg af vandautomater.

    3. Vær organiseret

    At være organiseret på arbejdspladsen kan spare dig for en masse tid, kræfter og energi. Det hjælper dig til at få arbejdet udført mere effektivt, blot fordi du ved, hvor alting er. Du slipper for at rode rundt på et overfyldt skrivebord eller i fyldte skuffer for at finde det, du leder efter.

    Det kan skabe unødig stress og irritation at have en uorganiseret arbejdsplads, især hvis den roder og det du leder efter, ikke er til at finde. En organiseret arbejdsplads gør dine daglige rutiner lettere og hjælper dig til at være gladere på jobbet, ved at undgå al irritationen over rod og mangel på systemer.

    Råd: Gør det til en regel for dig selv at du rydder din arbejdsplads op hver dag inden du går hjem, så du næste dag kommer til et optimalt arbejdsmiljø, hvor alting er på sin plads.

    4. Sæt et personligt præg på din arbejdsplads

    Måske du oplever at din arbejdsplads ikke er det mest behagelige sted at være. Det kan være fordi du ikke føler at arbejdspladsen er dit sted. En let løsning på dette er at sætte et personligt præg på din arbejdsplads ved at tilføje noget fra dit personlige liv eller noget der passer til din personlighed. Det kan være billeder af familie og venner, en potteplante eller måske nogle små dekorationer på skrivebordet. Det hjælper med at fjerne følelser af afstand og fremmedgørelse, og får dig til at føle dig bedre tilpas på arbejdet.

    Uanset hvor lille din arbejdsplads er, så find nogle billeder du holder af, og hæng dem op i rammer eller hav dem stående på dit skrivebord. Tag en genstand med, der har betydning for dig, eller andet, der gør at du føler dig hjemme. Hvis din arbejdsplads stråler af din personlighed vil de andre ansatte også opleve at du er åben og at de kan spørge ind til dit privatliv. At have en personlig arbejdsplads giver dig også større motivation dagen igennem, og motivation er en nøgle til glæde på arbejdet.

    Råd: Udvælg et billede, der er knyttet til et godt minde eller har en person med, der gør dig glad, og placér det, hvor du kommer til at se det mest. Udskift det jævnligt for at forny følelsen, eftersom vi med tiden vænner os til vores omgivelser og stopper med at bemærke alle detaljerne.

    Arranger teambuilding

    5. Arranger teambuilding

    Teambuilding kan ofte have stor indflydelse på medarbejderes produktivitet på arbejdspladsen. Det giver holdet en følelse af sikkerhed og tilknytning, hvilket er afgørende for at folk bliver gladere. Hvis du føler at du kan stole på dine kollegaer kan du undgå en masse stress i forbindelse med arbejdet. Det gør din arbejdsplads til et meget gladere sted.

    En organisations præstationer afhænger ikke kun af den enkelte ansattes indsats, men også af alle medarbejdernes indsats i fællesskab. Jo bedre et hold fungerer sammen, desto bedre bliver produktiviteten og resultatet af deres arbejde. Undersøgelser tydeliggører også vigtigheden af teambuilding for effektivitet og produktivitet på arbejdet samt gladere medarbejdere. Teambuilding i form af lege, øvelser, middage, udflugter osv. kan hjælpe med at skabe et gladere og venligere arbejdsmiljø.

    Råd: Tal med din chef om at få arrangeret teambuilding mindst en gang per kvartal. I modsætning til en udbredt opfattelse behøver det ikke at koste det hvide ud af øjnene. Hvis budgettet er lille kan i arrangere gratis aktiviteter, som en picnic på kontoret, hvor alle medbringer noget mad, sportskonkurrencer i den nærmeste park, eller en udfordring med at løse et problem, der ikke er relateret til arbejdet. Listen med muligheder er lang.

    Det er vigtigt at indse, at glæde på arbejdet kan gøre en stor forskel. Gladere medarbejdere har det med at være mere motiverede, og motiverede arbejdere er en fryd at have ansatte, fordi de involverer sig mere i opgaver og løser dem med høj effektivitet.

    For at øge den overordnede produktivitet på enhver arbejdsplads, må der lægges vægt på at medarbejdere skal arbejde gladere, ikke arbejde hårdere. At være glad på din arbejdsplads gavner dig, fordi det giver dig en bedre balance i dit arbejdsliv. Denne balance gavner din overordnede glæde, dit helbred samt din psyke. Det hjælper dig også til at udforske dig selv i en professionel kontekst og med at gro holistisk. Så kom i gang, og maksimer din glæde på arbejdet fra i dag af!