• Rekvirer et tilbud

      +45 70 23 80 55

  • Fakta om hydrering – alt du har brug for at vide

    Sendt af ,
    Fakta om hydrering – alt du har brug for at vide

    Uden vand er der intet liv.

    Vand er en naturlig ressource, som alle mennesker behøver for at bevare et sundt helbred. Det er vigtigt for vores kropssammensætning, mentale fokus, søvn og immunforsvar. Det er klart, at vand er et af nøgleelementerne, der skal til for at menneskelivet kan eksistere, og som sikrer vores fortsatte overlevelse. Menneskehjernen består af 95% vand, lungerne 90%, blodet 83%, musklerne 76%, og knoglerne 22% vand. Disse tal viser tydeligt, hvor vigtigt H2O er for vores kroppe og samlede helbred. Men på trods af dette, så drikke de fleste mindre end det anbefales. Selvom folk kender til sundhedsfordelene ved at drikke vand nok, drikker mange mindre end de otte anbefalede glas om dagen, hvilket forårsager et alarmerende højt antal af dehydrerede personer. I denne artikel vil vi give dig dybere kendskab til dette vigtige næringsstof, så du bedre kan forstå, hvor vigtigt vand er for din krop.

    Videnskaben i hydrering

    Videnskaben i hydrering

    Når man indtager vand lige så hurtigt som man mister det, skaber man en balance mellem vandreserverne i sin krop. Vores kroppe er følsomme over for vandbalancen i blodkredsløbet og er godt udstyret til at udskifte væske gennem kropslige funktioner som:

    • Udskillelse: En person kan miste lige fra en halv liter til adskillige liter urin hver dag.
    • Åndedræt: Når vi indånder, kommer der fugt i luften mens den bevæger sig ned til vores lunger. Den befugtede luft mister vi så, i det vi udånder, og mængden af mistet vand afhænger af luftens fugtighedsniveau.
    • Sved: Hver dag mister vi knap en liter vand ved at den fordamper fra huden som sved. Dette tal kan stige markant når vi sveder i forbindelse med træning, har feber eller opholder os i stærk varme.
    • Fordøjelse: Vi mister normalt ikke meget vand i forbindelse med vores fordøjelsessystem. Men hvis man har diarré eller kaster op, kan man miste flere liter væske.

    Vandindtag skal være i balance med vandtab. Hvis kroppen lider af vandmangel, vil lymfesystemet, der hjælper med at opretholde kroppens væskebalance, sørge for at vigtige celler får vand nok på bekostning af at mindre vigtige celler tager skade. Det gør din krop mindre effektiv. Dehydrering kan forårsage en række af symptomer, heriblandt hovedpine, træthed, manglende fokus, svimmelhed og i alvorlige tilfælde besvimelse.

    Korrekt hydrering gør mere end bare at slukke din tørst. Det har mangefordele for dit helbred.

    Korrekt hydrering har en positiv effekt på din produktivitet. Ifølge undersøgelser, hjælper korrekt hydrering på et godt mentalt helbred, hvilket gavner den generelle kognitive funktionsevne.


    Hvordan kan jeg holde mig hydreret?

    Hvordan kan jeg holde mig hydreret?

    I takt med at folk har fået større bevidsthed om helbred, er der sat mere fokus på sunde spisevaner og motion end nogen sinde før. På trods af dette oplever vi alle sammen fra tid til anden at glemme vores behov for væske. Her er nogle tips, der kan få dig til at drikke mere.

    • Gør det sjovere. Prøv at gøre vandet mere spændende ved at tilføje nogle naturlige smagsstoffer, som urter eller frisk frugt.
    • Spis dit H2O. En effektiv måde at få et større vandindtag er ved at spise vandholdige fødevarer. Næste gang du handler ind, så sørg for at købe frugt og grøntsager med meget vand i, eksempelvis vandmelon, squash, agurk, grapefrugt, jordbær og salat.
    • Installer en app, der kan hjælpe dig med at drikke. Der er talrige apps til dette formål, prøv eksempelvis Waterlogged eller Hydro Coach, der hjælper dig med at holde øje med dit væskeindtag. De kan downloades til Android og iOS.
    • Drik vand inden du bliver tørstig. Tørst er et tegn på at din krop allerede er mildt dehydreret. Undgå tørsten ved at drikke vand hele dagen igennem.

    Hvor meget vand skal jeg drikke om dagen?

    Hvor meget vand skal jeg drikke om dagen?

    Der er forskellige meninger om, hvor stort en persons daglige væskeindtag bør være, men de fleste eksperter mener, at man skal drikke to liter vand om dagen. Dog er der mange interne og eksterne faktorer, der påvirker, hvor meget vand vi har brug for.

    • Børn: Skal drikke mellem 1 og 1,7 liter vand dagligt, afhængigt af deres alder og køn. Det svarer til ca. 4 – 6 glas vand om dagen. Forskellen i vandindtag skyldes vores kroppes forskellige sammensætninger. Mænd og drenge har normalt brug for mere væske end kvinder og piger.
    • Voksne: Mænd har ca. brug for 3 liter vand, mens kvinder kun behøver ca. 2,2 om dagen. Det svarer omtrent til 13 glas til mænd og 9 glas til kvinder.
    • Gravide kvinder: Rådes til at drikke 2,3 liter væske om dagen, som inkluderer de anbefalede tre daglige glas mælk eller calciumholdig sojadrik.
    • Fysisk aktive: Rådes til som minimum at drikke 2,7 liter om dagen, svarende til 11 glas, fordi der udskilles en stor mængde væske under hård fysisk aktivitet.

    Hvornår er det bedst at indtage vand?

    Der er visse tidspunkter på dagen, det er bedst at hydrere kroppen for at maksimere vandets effektivitet:

    • Efter du er stået op, for at aktivere dine indre organer;
    • Inden du tager et bad, for at sænke blodtrykket;
    • En halv time inden du spiser, for at hjælpe fordøjelsen, og ca. en time senere, for at give kroppen tid til at absorbere madens næringsstoffer;
    • Inden du går i seng, for at tage højde for væsketab, mens du sover.

    Med disse gode hydreringsvaner vil du have din metabolisme under kontrol, mere energi, en god fordøjelse, og en strålende hud.