• Rekvirer et tilbud

      +45 70 23 80 55

  • Drik rigeligt

    Sendt af ,
    Drik rigeligt

    Danskerne drikker for lidt. De anbefalede mængder væske bliver ikke nået, og derudover er det tit det forkerte, som bliver drukket.

    Kaffe, te, energirige læskedrikke og alkohol står øverst på danskerne favoritliste. Disse skulle helst ikke tælle med i vores væskebalance. Så udover at vi drikker for lidt, så er det vi drikker ofte et dårligt valg. Tyske undersøgelser fra sidste år har vist, at det samme også gælder for børn og unge.

    Kroppen består i gennemsnit af 60 % vand, afhængigt af alder og kropsbygning. Vi kan leve i flere uger uden fast føde, dog kun få dage uden væske. Allerede et tab på 3 % af kropsvæsken, som svarer til ca. 2 % tab af kropsvægten, påvirker os fysisk. Tørst samt mindre spyt- og urinproduktion er de første tegn på ubalancen i vores væskehusholdning. Allerede nu kan der påvises faldende præstationsevne både fysisk og psykisk og lytter man ikke efter kroppens signaler, så kan en væskemangel give alvorlige konsekvenser. Det er vigtigt at erstatte den tabte væske, dvs. ca. 2,4 l for voksne. Noget optager vi igennem maden, men den største del skal vi drikke os til.

    Børnene skal lære fra starten at drikke

    Voksne skal derfor drikke 1,5 – 2 l dagligt. Børn mellem 6 og 12 ca. 1 l og unge mellem 13 og 19 ca. 1½ l. I sommervarmen kan det være meget mere.

    Skolebørn viser f.eks. nedsat koncentrationsevne og opmærksomhed i skolen, hvis de drikker for lidt.

    Tit fornemmer børnene ikke tørsten, men også opdragelsen kan spille en rolle. Formaninger om ikke at drikke for meget, da det kan være skadeligt, er stadig at høre. Også forbud om at drikke til maden kan findes i de danske hjem. Disse anskuelser har en lang tradition, men ingen sandhed i sig. Det kan være skadelig at drikke det forkerte og at drikke for lidt, men der er en lang vej til at drikke for meget. Tværtimod skal vi være opmærksomme på, at børnene lige som os selv lærer gode drikkevaner.

    Tips:

    • Planlæg dine drikkevaner ligesom du planlægger dine måltider. Ta’ f.eks. vand med i bilen eller til skrivebordet.
    • Børnene skal lære fra starten at drikke til alle måltider, også i institutioner.
    • Er det meget varmt eller ved stor fysisk aktivitet, skal vi gerne drikke tre glas vand/væske i timen. Det kan være nødvendigt at minde børnene om det.
    • Bedst er vand, danskvand og usødet frugt- og urtete. Disse kan gøres lidt mere spændende med frugtstykker eller isterninger.
    • Juice indeholder frugtsukker og er derfor bedst, når det blandes op i forhold 1:1 med vand eller danskvand.
    • Iskolde drikke kan belaste maven. I de varme lande drikkes der tit varme drikke i små slurke, disse fremmer svedproduktionen, som så fører til en naturlig afkøling af kroppen.
    • Koffein- og alkoholholdige drikke belaster kredsløbet og er ikke egnet som tørstslukker.
    • Sukkerholdige drikke slukker ikke tørsten effektivt og indeholder derudover unødvendig energi.
    • Vandholdige frugter er meget velegnede som tørstslukker og supplement.