Summen fra det travle personale, de bekymrede patienter og den særprægede rene lugt. Man er ikke i tvivl: Vi befinder os i de ikoniske bygninger, hvor fortiden møder nutiden på Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler.
Selvom Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler er et af de ældste hospitaler i Danmark, og hver bygning fortæller en historie fra fortiden, så mærker du samtidig nutidens travle hverdag og moderne tendenser. Man har respekt for de bevaringsværdige omgivelser samtidig med, at man konstant arbejder på at følge med tiden og optimere forholdene for personale og patienter. Det kommer blandt andet til udtryk gennem hospitalets bakterieeliminerende drikkevandskølere.
Vandkølere der begrænser smittefaren
En tur på hospitalet er sjældent en sjov oplevelse. Men på Bispebjerg gør man, hvad man kan for at gøre oplevelsen så god som mulig. Derfor har man blandt andet valgt at installere drikkevandskølere fra Waterlogic for med god samvittighed at kunne tilbyde patienter, pårørende og personale rent drikkevand uden smittefare.
”Vi valgte drikkevandskølerne fra Waterlogic dels fordi de har et kulfilter og en UV-firewall, der renser vandet, inden det tappes, hvilket eliminerer nogle af de problemer, der kan følge med urent vand. Derudover har den nyeste model fra Waterlogic en stor knap, der gør, at du kan aktivere maskinen uden at bruge hånden, og det begrænser selvfølgelig risikoen for smitteoverførsel. Samtidig er knappen, produceret i sølvionsmateriale, som forhindrer bakterier i at udvikle og formere sig. Den her løsning betyder altså, at vi kan holde smittefaren på et så lavt niveau, at alle vores brugere kan tappe vand med ro i maven, ” lyder det fra Keon Christensen, maskintekniker på Bispebjerg Hospital.
Rent og køligt vand uden besvær
På et hospital fyldt med hårdtarbejdende personale og kæmpende patienter, er der udfordringer nok at tage sig af. Derfor sætter Keon Christensen en stor ære i sikre, at det desinficerende og steriliserende materiel virker.
”På et hospital handler det om at have et vist flow, uden at hverken patienter eller personale skal føle, at tingene bliver jaget igennem. Det sikrer vi blandt andet ved at stille de nødvendige ressourcer og omgivelser til rådighed for vores hvide personale, og så gælder det altså om at have færrest mulige nedbrud på teknik og materiel”
Keon Christensen, maskintekniker og ansvarlig for desinficerende og steriliserende materiel
Netop dette er en af årsagerne til, at Bispebjerg har valgt Waterlogic som leverandør. Med et højt serviceniveau begrænses besværet i en travl hverdag, og det er kærkomment på et hospital, hvor der altid er fart på.
”Sammenlignet med andre udbydere er Waterlogic en af dem med det højeste serviceniveau. De har fuld forståelse for, når jeg ringer med de blå blink på,” påpeger Keon Christensen.
De ca. 100 drikkevandskølere rundt om på Bispebjerg Hospital er et ekstra tilbud, som hospitalets brugere sætter stor pris på – særligt i sommermånederne. Selvom det kolde vand ikke kurerer patienterne, er det blevet en værdsat service, der bidrager positivt til oplevelsen på hospitalet.
”Vi har ikke konkrete tal på det, men jeg vil våge den påstand, at tilgængeligheden har øget forbruget af drikkevand på hospitalet. Jeg kan mærke, at hyppigheden af, hvornår vi skifter gasflasker, er stigende,” påpeger Keon Christensen.
Det øgede vandforbrug har positive virkninger, både fordi vandet kan være med til at forebygge, at patienterne bliver mere syge, og fordi det kan bidrage til medarbejdernes effektivitet.
”Vi kan mærke, at både personale, patienter og pårørende sætter pris på dette tilbud, og derfor skal drikkevandskølerne selvfølgelig gerne virke hele tiden. Og her er Waterlogic super gode til at tage hånd om os. Vi havde for eksempel en situation sidste sommer, hvor der var nedbrud på det gamle vandanlæg på et af vores palliative afsnit. Så jeg ringede til min kontakt hos Waterlogic og forklarede situationen, og selvom de stort set alle sammen var på sommerferie, smed de, hvad de havde i hænderne for at hjælpe os og de sårbare patienter. Jeg blev ringet op af en, der sad i et sommerhus, som tog hånd om min henvendelse, og jeg fik løst problemet på under en arbejdsuge,” fortæller Keon Christensen.
