Waterlogic Danmark vil snart skifte navn til Culligan, og vi vil fortsætte vores stolte tradition under et nyt navn i Norden, men stadig internationalt anerkendt, som blev etableret i 1936.
Rent praktisk betyder dette ingen ændring for vores kunder. Alle ansatte hos Waterlogic fortsætter med os, og yder den samme gode service til vores eksisterende og nye kunder i området.

  • Få et tilbud
  • Idag har Waterlogic på verdensbasis sparet planeten for engangs-plastflasker

    Minimere Negativitet på Arbejdspladsen

    Sendt af ,
    Minimere Negativitet på Arbejdspladsen

    Negativitet kan være ufatteligt farligt på en arbejdsplads. Det kan være katastrofalt for produktiviteten. Det kan påvirke holdarbejdet, moralen og kreativiteten. Negativitet kan komme i mange former, og det er vigtigt at begrænse det mest muligt.

    Denne trælse følelse slår buler i arbejdsglæden hos både ansatte og ledere, og den kan dræne en hel organisation for energi. Så snart følelsen indtræder, vil det ofte være en elefant i rummet, som medfører sygedage, ledelsesbesvær og generelt påvirke organisationen negativt.

    Det er derfor meget vigtigt for ledelsen at holde en finger på pulsen i virksomheden og hos medarbejderne, sådan de kan opfange tidlige tegn på negativitet. Det er vigtigt, at du konstant holder dig opdateret på dine medarbejdere, sådan du kan håndtere situationen, før den kommer ud af kontrol.

    Selvom man ikke kan undgå konfrontationer, så er der forskellige tiltag, som virksomhederne kan tage for at minimere effekten af negativitet. Her er vores fem råd til, hvordan man reducerer negativitet og opretholder en arbejdsplads i harmoni.

    1. Spørg Efter Løsninger og Ikke Problemer

    Det er en fremragende ide at lære dit hold at løse problemer selv, fordi så eskalerer de sjældnere. Ved at give dit team tilladelse til at tale med dig via en døren-står-altid-åben politik, så kan du opbygge tillid, feedback og forbedre kommunikationen. Men, de bliver ikke bedre til at løse deres problemer ved at fortælle dig om dem. Plus, så vil det spilde meget af din tid.

    Du skal i stedet bede dine medarbejdere om at komme med alle fakta og selv bringe løsningsforslag frem i lyset. Dit team vil værdsætte din autoritet og være glade for, at de bliver hørt.

    2. Medarbejderforum

    Regelmæssige medarbejdersamtaler, hvor medarbejderen er engageret frem for dikteret, reducerer mængden af negativitet på arbejdspladsen. Medarbejdermøder bør ikke kun være en informationsstrøm fra top lederen til holdet! I stedet bør man arrangere møder, hvor medarbejderne kan informere lederne om, hvordan tilstanden er hos staben.

    Medarbejdermøder bliver ofte afholdt sporadisk og bliver kun arrangeret, når ledelsen har en meddelelse. For at hjælpe medarbejderne med at blive hørt og løse potentielle problemer, så skal man afholde regelmæssige møder med en klar agenda, sådan alle har muligheden for at blive hørt.

    3. Værditilførsel

    Opmærksomhed og anerkendelse er helt essentielle ift. at holde medarbejdertilfredsheden høj. Det er rent faktisk et af de mest effektive værktøjer, som en organisation kan gøre brug af for at opretholde et positivt arbejdsmiljø. Det kan se simpelt ud at anerkende medarbejdere, men meget få virksomheder gør det, selvom der er mange fordele for både den enkelte medarbejder og virksomheden som helhed.

    4. Opfordre til Pauser

    Man kan blive træt, irritabel, utålmodig og handle irrationelt, hvis man ikke får nok pauser i løbet af dagen. Man giver sine medarbejdere bedre pauser, hvis man opfordrer dem til at holde pauserne væk fra deres skrivebord.

    Mange negative arbejdsproblemer er forårsaget af situationer, der er opstået i forbindelse med træthed – som så efterfølgende er eskaleret. Ved at opfordre til pauser, så vil medarbejderne have et højere energiniveau, hvilket giver friskere og gladere medarbejdere, som med mindre sandsynlighed er negative. Der er ingen som vil være en del af et stresset og overbebyrdet hold.

    5. Vær Et Godt Eksempel

    Hvis lederne ikke kan kontrollere deres følelser og kommunikation, så kan de ikke forlange, at deres medarbejdere kan. Hvis du viser dine medarbejdere, at ledelsen praktiserer god virksomhedsskik, så vil resten følge efter.

    Du skal være sikker på, at der ikke er for meget sladder, magtproblemer og klager. Vis alle dine kolleger respekt. Når du er fair og kontrolleret, så vil du ikke være politimanden i forbindelse med negativitet, men i stedet være personen, som folk spørger om råd og vejledning i forbindelse med problemer.

    6. Ha’ Det Sjovt

    Det kan være svært at opretholde en positiv stemning på arbejdspladsen, men det bliver lettere, hvis man har det sjovt. Selvom sladder tidligere har været set som underholdning, så er det bedre at involvere medarbejderne og lave noget sjovt. Du skal ikke kun forsøge at undgå negativitet på arbejdspladsen – sørg for at skabe en positiv energii stedet.