Waterlogic Danmark vil snart skifte navn til Culligan, og vi vil fortsætte vores stolte tradition under et nyt navn i Norden, men stadig internationalt anerkendt, som blev etableret i 1936.
Rent praktisk betyder dette ingen ændring for vores kunder. Alle ansatte hos Waterlogic fortsætter med os, og yder den samme gode service til vores eksisterende og nye kunder i området.

  • Få et tilbud
  • Idag har Waterlogic på verdensbasis sparet planeten for engangs-plastflasker

    5 tips til at øge produktivitet på arbejdet

    Sendt af ,
    5 tips til at øge produktivitet på arbejdet

    Hvis du er en virksomhedsejer, teamleder eller en almindelig ansat, så ved du at fokus på produktivitet og trivsel er en vigtig sag. De fleste bruger i gennemsnit 7,5 timer på arbejdet alle hverdage. Dog er det ikke altid at dette kommer til udtryk i dagens præstationer, da medarbejdere til tider kan miste koncentrationen.

    Det er normalt at miste koncentrationen på jobbet af og til. Men arbejdet skal jo stadigvæk gøres. Så hvordan kan man øge produktiviteten på arbejdspladsen? En åbenlys og enkel måde at komme koncentrationsbesværet til livs, er ved at skabe større motivation på arbejdspladsen.

    En undersøgelse viser, at motiverede ansatte har 38% større sandsynlighed for at have en produktivitet over gennemsnittet. Ligeledes bliver ansatte mere produktive, hvis du investerer i deres motivation og velvære på jobbet. Men penge er ikke alt. Her får du nogle tips til, hvordan du kan få mere engagerede ansatte, der leverer bedre resultater.

    1. Skab gode fysiske rammer

    Skab gode fysiske rammer

    At have et godt arbejdsmiljø har en kæmpe betydning for, hvordan ansatte trives på jobbet. At få arbejdspladsen til at føles mere hjemlig, ved at indrette og dekorere den, kan have en stor indflydelse på de ansattes trivsel. Hvis det er muligt på din arbejdsplads, vil naturligt lys også gavne de ansatte og øge deres produktivitet.

    Ifølge en undersøgelse, foretaget af Business in the Community, vil naturligt lys give gladere ansatte, mindre fravær og mindre sygdom. Og eftersom bedre belysning højner humøret, vil det også øge produktiviteten på arbejdet. Andre måder at skabe det rette arbejdsmiljø, er ved at have det nødvendige udstyr, så som:

    • Flere skærme : At have mere end én skærm kan gøre arbejdsopgaver mere overskuelige, så de hurtigere bliver klaret.
    • Whiteboards : Whiteboards kan bruges til at fremhæve dagens vigtigste opgaver, eller til at lave påmindelser til dig og dine ansatte. De kan også bruges til at liste dagens arbejdsopgaver og kommende begivenheder, brainstorme sammen og visualisere arbejdsplaner.
    • •Åbne kontorer : At have åbne kontorer kan forbedre kommunikationen mellem kollegaer. Det skaber også gennemsigtighed, så alle virker mere tilgængelige, og alle kan følge med i, hvad der sker på arbejdspladsen.

    2. Drik godt med vand

    En simpel og billig måde at øge produktivitet, er ved at drikke nok vand. Hvis du er ejer af en virksomhed eller leder af et team, kan du øge dine ansattes produktivitet med 14%, hvis du forsyner dem med vand. Det kan du gøre med en lettilgængelig vandkøler, placeret centralt på arbejdspladsen. Desuden vil ansatte, der drikker nok dagen igennem, være mere modstandsdygtige overfor træthed, stress og hovedpine, samt få et styrket immunforsvar.

    Drik godt med vand

    3. Hav det sjovt

    Hav det sjovt

    Har du nogensinde bemærket hvordan børn kan gøre hver situation til en leg? Det er fordi børn er gode til at tænke udenfor boksen, da de bruger det meste af deres tid på at lege. Ved at have sjove aktiviteter på skemaet i løbet af dagen, kan dine ansatte opnå det samme. At gøre arbejdspladsen til et sjovt sted kan øge kreativitet, gøre ansatte i bedre humør, og hjælpe dem med at se udfordringer i et nyt lys. Her er nogle aktiviteter du kan indføre:

    • Teambuilding: Dette kan gøres dagligt, ugentligt eller månedligt. Uanset hvor ofte du tager det i brug, kan sjove og interaktive aktiviteter styrke sammenholdet mellem de ansatte og give humøret et løft. Du kan eksempelvis indføre teambuilding i form af sociale sammenkomster, aktivitetstilbud, personlige præsentationer og daglige eller ugentlige icebreakers.
    • Lyt til musik: Forskning viser at man let kan blive distraheret på arbejdet, og at det kan føre til negativ tænkning, men at musik kan hjælpe os med at holde koncentrationen. En undersøgelse udført på området tyder på, at ansatte der lytter til musik, kan udføre opgaver hurtigere og bedre end dem, der ikke lytter til musik.
    • Hold møder stående : De traditionelle møder hvor man sidder ned, kan ofte blive langtrukne, og deltagerne har let ved at miste koncentrationen. Hvis du i stedte holder møder hvor alle står op, kan du sikre et større engagement omkring arbejdsopgaverne. Du kan endda reducere mødernes varighed med op til 34%; så bliver der mere tid til at udføre alle opgaverne.
    • Gør arbejdspladsen mere personlig: Du styrker dine ansattes relationer til hinanden og til dig, hvis du giver dem mulighed for at dele noget personligt om dem selv. Det vil også føre til et bedre samarbejde på arbejdet. Eksempelvis kan du starte et møde med at alle fortæller en spændende historie fra deres eget liv, eller du kan afslutte et møde med at alle deler én ting, de glæder sig til når de kommer hjem.

    4. Hold pauser

    Undersøgelser viser at pauser i løbet af dagen øger både produktivitet og kreativitet. Modsat kan mangel på pauser føre til stress og udmattelse. Det er desværre alt for let at glemme at tage pauser, fordi der ofte er meget arbejde, eller fordi man bliver så opslugt af det man har gang i. Dine ansatte vil gøre et bedre stykke arbejde, hvis de holder flere pauser i løbet af dagen, og det kan du opmuntre dem til. Her er nogle eksempler på hvad du kan gøre:

    Hold pauser

    • Arbejd 90 minutter ad gangen: Det er veldokumenteret at vi arbejder bedst, når vores kroppe får ny energi hvert 90. minut. Giv alt hvad du har i halvanden time, for så at tage en pause. Lad din krop slappe af og få ny energi – så er du klar til at en omgang mere.
    • 2 minutters reglen: For at undgå at drukne i opgaver, kan man begynde at bruge 2 minutters reglen. Den siger at opgaver, der ser ud til kun at tage to minutter, skal begyndes med det samme i stedet for at udskydes. Hvis opgaven ser ud til at tage længere tid, så begynd med to minutter – så er du kommet godt i gang. Enhver opgave kan startes på to minutter, og det er formålet med reglen, at få dig i gang. Når først du er startet på en opgave er sandsynligheden for at du fuldfører den langt større.
    • Tag pauser væk fra arbejdet: At bryde med de almindelige rutiner på arbejdet kan give dig et nyt perspektiv på dine opgaver. Når du holder pause er det en god ide at komme væk fra skrivebordet. Brug noget tid i pauserummet, eller tag en gåtur ude i det fri. Ved at kommer væk fra dine vante omgivelser, hjælper du dit hoved med at slappe af, og du øger din kreativitet og produktivitet.

    5. Skab et positivt arbejdsmiljø

    Skab et positivt arbejdsmiljø

    Der er mange fordele forbundet med at have et godt arbejdsmiljø. En af dem kan være at de ansatte glæder sig til at komme på arbejde og yder deres bedste på jobbet. Her er nogle forslag til hvordan ud kan skabe et bedre arbejdsmiljø:

    • Vær fleksibel: Vær villig til at være fleksibel med hvordan ting skal gøres. Vær åben over for nye idéer, og vis forståelse for hvordan dine ansattes privatliv kan påvirke deres arbejde.
    • Kommuniker åbent: Gør det let for dine ansatte at kommunikere åbent med dig og med hinanden. Det gør det lettere at løse konflikter, giver et bedre samarbejde, og styrker relationerne mellem dine ansatte.
    • Gør det acceptabelt at fejle: Det er menneskeligt at fejle, og derfor går tingene ikke altid som planlagt. Undgå at give nogen skylden, men fokuser på hvordan situationer kan løses og hvad der kan gøres bedre i fremtiden.
    • Led ved eksempel: Hvis du opmuntrer til god kommunikation, loyalitet, trivsel og hårdt arbejde, så gå foran som et godt eksempel! Vis dine ansatte at du selv gør, hvad du beder dem om – det vil give dig stor integritet, og dine ansatte vil se dig som en god leder.

    Store virksomheder bruger ofte store pengesummer på at øge de ansattes bekvemmelighed og trivsel på arbejdet. Men det er ikke altid nødvendigt. At skabe et godt og inkluderende arbejdsmiljø, kan være en bedre løsning til at sikre loyale og produktive ansatte.